2010. szeptember 15., szerda

Alena Leonova "újratöltve"

Alena Leonova, az oroszok - jelenleg még - első számú műkorcsolyázónője megújulva vág neki a 2010/2011-es szezonnak. Az FSkate.ru készített interjút vele augusztus végén. 

- Az új szezont új külsővel kezded. Mi az oka ennek? 
- Úgy döntöttem, hagyom a hajamat megnőni. Hogy miért? Svájcban vettem egy hosszú póthajat és nagyon tetszik. Változtam belül és ezt a változást kívül is meg szeretném mutatni.

- Miben változtál?
- Azt hiszem felnőttem. Teljesen megváltozott a hozzáállásom a felkészüléssel kapcsolatban. Amikor megtudtam, hogy mely grand prix-ken fogok szerepelni, rájöttem hogy ez nem játék. Szóval nagyon keményen kellett edzenem. Nem akarom az elmúlt szezonnál alábbadni. Minden nap edzőterembe járok, különben nem tudnám végigfutni a programjaimat. A nyáron fogytam 5 kilót, Tarasova a tesztkorcsolyázáson először meg sem ismert. A kezdetekkor annyira könnyűnek éreztem magam, hogy minden ugrást elrontottam. Szinte robbanásszerűen tudtam felugrani és nem tudtam hogy érek majd jeget. Most már azonban minden rendben van ezzel!

- Hogy értékeled az elmúlt szezont?
Megítélésem szerint egy 10 fokú skálán egy 8-as voltam. Nagyszerű és meglepő is volt egyben a grand prix döntőbe bekerülni, majd a 3. helyen állni a rövidprogramot követően. Aztán hibáztam, ahogy az Eb-n is és 7. lettem. Nem voltam elégedett magammal. De örülök, hogy az olimpián és a vb-n jól mentem. Az előző szezon egyébként is sokkal nehezebb volt, mint az azt megelőző. 2008/2009-ben kezdő voltam és csak az számította, hogy bekerüljek a legjobb 3-ba, 5-be, 10-be. A tavalyi már keményebb volt, mert tudtam, milyen nehéz lesz. Minden új és magasabb szintű volt: programok, elemek, koreográfia. Mindemellett megfelelni az elvárásoknak és igényeknek...
- Az új programjaid megfeleltek a tesztkorcsolyázáson? 
- A rövidprogrammal minden rendben volt. A kűrrel viszont gondok voltak. Tatiana Tarasovának egyáltalán nem tetszett, javasolta is, hogy cseréljük le egy másikra. De augusztus közepén ezt megtenni lehetetlenség. Így hát az elemeket cserélgettük meg, hogy ne kelljen rohangálnom egyik palánktól a másikig, mint egy leforrázott macska. Ez egyébként nem is olyan könnyű, mint amilyennek tűnik. Eleinte nagyon nehéz volt, de később rájöttem, hogy a program kezd egyre könnyebb lenni. Várnak még rám további tesztkorcsolyázások.

- Mit gondolsz a legújabb szabálymódosításokról?
- Alexander Lakernik szemináriumán voltunk, aki alaposan elemezte a változásokat. Nagy figyelmet fordítottunk a forgásokra. Az igazat megvallva, nagyon egyformának fognak tűnni a forgások, bárki is hajtja majd végre. Ugyanis korlátozott számú lehetőségei vannak a 4-es szint elérésének. Azt hiszem, ez kicsit unalmas lesz. Van egy új kombinációm: toe-loop - fél fordulat rittberger - salchow. Szerettünk volna egy 3Lz+3T kombinációt is, de lebeszéltek róla. Tudod, problémás a lutz-om és az élhiba is számít. Úgyhogy most flip-et csinálok helyette.

- Milyen versenyeken indulsz az ősszel?
- Szeptemberben Szentpéterváron, októberben Finnországban lesz versenyem, aztán pedig kezdődik a grand prix szezon. A legfontosabb, hogy legyen elég időm edzeni. A jelenlegi helyzet szörnyűséges, a jégcsarnok falait fekete penész borítja. Azt mondják veszélyes, még csak belépni is. A jégidő is kevesebb lett emiatt. Már csak 1 és negyed órát kapunk másfél óra helyett, mert nincs elég jég mindenkinek. A legrosszabb az, hogy állítólag már a gyakorló jégcsarnokban is feltűnt a penész.

- Mentálisan felkészültél a versenyekre?
- Megpróbálok elfelejteni mindent, helyeket, eredményeket, bírókat, szövetséget, felelősséget. Magamért korcsolyázok, a közönségnek és az edzőmnek. Az elmúlt szezonban elkezdtem együtt dolgozni egy pszichológussal, a neve Gennady Gorbunov. Mindenről beszélgetünk, nem csak a sportról, és néha hipnózist is alkalmaz nálam. Nem emlékszem, mi történik egy-egy ilyen szeánsz alkalmával, de azt mondta, hogy mindenre emlékezni fogok, amikor eljön az ideje és segíteni fog. Szeretek vele dolgozni, magabiztossá és higgadttá tesz. A legfontosabb dolog pedig, ha egy pszichológussal dolgozol, hogy soha nem mondja el neked, hogyan oldja meg a problémákat. Beszélgetésekkel és kérdésekkel segít megértetni mindent magaddal kapcsolatban, így olyan megoldást találhatsz, ami legoptimálisabb a számodra.

- A következő olimpia Sochi-ban lesz...
 
- A gondolat mindig a fejemben van. Ez egy remek motiváció a számomra és minden bizonnyal minden orosz korcsolyázó számára. Ahogy Alexander Gorshkov találóan fogalmazott a tesztkorcsolyázáson: "Ne gondoljátok, hogy 3 év hosszú idő, hamarabb eltelik, mint gondolnátok!" És igaza van! Elkezdődött az utam Sochi-ba, már ma! Korcsolyáznom kell, küzdenem és keményen dolgoznom, amennyire csak tudok.